بنام خدا
1- جویریه :
(( جویریه)) دختر(( حارث بن ابی ضرار)) از قبیله (( بنی المصطلق خزاعه )) بود که در سال پنجم یا ششم هجرت در غزوه ((بنی المطلق)) اسیر شد ، رسول خدا(صل الله و علیه و اله و سلم) قیمت او را داد و اورا آزاد کرد و به اختیار خودش به ازدواج رسوال خدا(صل الله و علیه و اله و سلم)درآمد وی در سال 50 یا 56 هجری از دنیا رفت .
برگزیده تاریخ پیامبراسلام (صل الله و علیه و آله وسلم)، دکتر محمدابراهیم آیتی .
<-PollItems->
<-PollName->
بنام خدا
نماز جماعت با هر دشواری
پیامبر (ص ) :الصلاة جماعة و لو علی رأس زج
در نماز جماعت شرکت نمایید، گر چه آن را بر سر آهن و نوک نیزه انجام دهید(یعنی هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دریغ نکنید).
( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )
رعایت حال مأمومین
پیامبر (ص ) :انی لأکون فی الصلوة فاسمع بکاء الصبی فاخفف مخافة ان اشق علی امه
من گاهی در حال نماز که هستم صدای گریه کودکی رامی شنوم و نماز را سبک و کوتاه می کنم ، چرا که می ترسم مادرش را به رنج افکنم
( کنز العمال ، ج 7، ص ,601 حدیث 20455 )
دوری از ایمان
امام صادق (ع ) :من خلع جماعة المسلمین قدر شبر، خلع ربقة الایمان من عنقه
کسی که به اندازه یک وجب از جماعت مسلمانان (عملا) دوری کند،ریسمان ایمان را از گردنش در آورده و به دور افکنده است
( بحار الانوار، ج ,88 ص 13 )
نظم صفهای جماعت
پیامبر (ص ) :یا ایها الناس اقیموا صفوفکم و امسحوابمناکبکم لئلا یکون فیکم خلل و لاتخالفوا فیخالف الله بین قلوبکم الا و انی أراکم من خلفی
رسول خدا (ص ) خطاب به جمعیتی فرمود: ای مردم صفهای (نماز جماعت )رامنظم و مساوی کنید و دوش به دوش بایستید تا فاصله و جدایی میان شمانیفتد ونامرتب نباشید که خداوند دلهای شما را از یکدیگر دور گرداند وبدانید که من شمارا از پشت سر می بینم که چگونه نظم را در صفهای جماعت برقرار می کنید
( ثواب الاعمال ، ص 520 )
نماز و وحدت اسلامی
امام صادق (ع ) : من صلی معهم فی الصف الاول کان کمن صلی خلف رسول الله (ص ) فی الصف الاول
کسی که در صف اول نماز جماعت اهل سنت شرکت نماید، مانند آن است که در صف اول پشت سر پیامبر (ص ) نماز خوانده باشد
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 381 )
تأخیر نماز به خاطر جماعت
امام صادق (ع ) :عن جمیل بن صالح انه سال ابا عبدالله - علیه السلام - ایهما افضل ؟ یصلی الرجل لنفسه فی اول الوقت اویؤخرها قلیلا و یصلی باهل مسجده اذا کان امامهم ؟ قال : یؤخر و یصلی باهل مسجده اذاکان الامام
جمیل بن صالح از امام صادق (ع ) سؤال کرد: کدام یک از این دو افضل است : انسان در اول وقت نمازش را بخواند یا مقداری نماز را تأخیربیندازد تا بااهل مسجد به جماعت نماز بخواند، زمانی که مسجد امام جماعت دارد؟ حضرت فرمود:نماز را به تأخیربینداز، با اهل مسجد نماز بخوان ، زمانی که مسجد امام جماعت دارد
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 388 )
آفات بی میلی به مساجد
امام صادق (ع ) :و من صلی فی بیته جماعة رغبة عن المساجد فلا صلاة له و لمن صلی معه الامن علة تمنع من المسجد
و هر کس از روی بی میلی به مساجد در خانه اش هر چند نماز جماعت بخواند برای او نمازی نخواهد بودو حتی برای کسانی که با او نماز خوانده اند، مگرآن که واقعا علتی مانع از حضور درمسجد بوده باشد
( امالی الطوسی ، ج 2، ص 307 )
مداومت بر نماز جماعت
پیامبر (ص ) :و من لزم جماعة المسلمین حرمت علیهم غیبته و ثبتت عدالته
کسی که بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غیبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت می شود
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 394 )
فضیلت نماز جماعت
پیامبر (ص ) :صلاة الجماعة افضل من صلاة الفرد بخمس و عشرین درجة
یک نماز که به جماعت برگزار گردد، برتری و فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فرادی
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374 )
امام جماعت فکر مأمومین
امام صادق (ع ) :ینبغی للامام ان یکون صلاته علی صلاة اضعف من خلفه
بر امام جماعت شایسته است که نمازش بر اساس نمازضعیفترین مأمومین خودباشد (نماز را در حال نماز جماعت طولانی نکند).
( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 381 )
بنام خدا
ده حدیث و یا روایت از معصومین در باره نماز و موارد مربوط به نماز
اهمیت نماز جماعت
پیامبر (ص ) :الصلاة جماعة و لو علی رأس زج اذاسئلت عمن لا یشهد الجماعة فقل : لااعرفه
نماز باید به صورت جماعت خوانده شود،و لو بر نوک تیز پیکان باشد، زمانی که از شما سؤال شد در مورد کسی که به جماعت حاضر نمی شود، بگویید اورا نمی شناسیم
( بحار الانوار، ج ,88 ص 5 )
فضیلت سمت راست
پیامبر (ص ) :فضل میامن الصوف علی میاسرها کفضل صلوة الجماعة علی صلوة الفرد
فضیلت سمت راست بر سمت چپ ، صفهای جماعت همانند فضیلت نمازجماعت است بر نماز فرادی
( جامع احادیث الشیعه ، ج 6، ص 465 )
کامل کننده نماز
پیامبر (ص ) :سووا صفوفکم فان تسویة الصف تمام الصلاة
صفهای نماز جماعت را مساوی کنید، پس همانا که مساوی کردن صفها، کامل کننده نماز است
( بحار الانوار، ج ,88 ص 20 )
حضور در نماز جماعت با قصد پاک
پیامبر (ص ) :من اتی الجماعة ایمانا واحتسابا استأنف العمل
کسی که در نماز جماعت با ایمان و قصد پاک و خشنودی خداداخل شود، اعمال خود را از سر گیرد. (کنایه از این است که گناهان گذشته اش بخشیده می شود).
( ثواب الاعمال ، ص 87 )
سبب ورود بهشت
<-PollItems->
<-PollName->
اهتمام علی علیهالسلام به نماز اوّل وقت
هنگامی که علی علیهالسلام در جنگ صفّین سرگرم نبرد بود، در میان هر دو صف کارزار، مراقب حرکت و وضعیّت خورشید بود [تا ببیند چه وقت به وسط آسمان میرسد تا نماز ظهر را بخواند].ابن عبّاس عرض کرد: یا امیرالمومنین، این چه کاری است که میکنید؟
حضرت فرمود: منتظر زوال هستم تا نماز بخوانیم.
ابن عبّاس گفت: آیا حالا وقت نماز است با وجود اینکه سرگرم پیکار هستیم؟
علی علیهالسلام فرمود: جنگ ما با ایشان بر سر چیست؟ تنها به خاطر نماز است که با آنها نبرد میکنیم.
<-PollItems->
<-PollName->
ثواب اقتدا به عالم
امام صادق (ع ) : الصلاة خلف العالم بالف رکعة
نماز در پشت سر یک عالم برابر هزار رکعت است
( بحار الانوار، ج ,88 ص 5 )
صف اول جماعت
پیامبر (ص ) :ان الله و ملئکته یصلون علی الذین یصلون الصفوف الاول
به حقیقت خداوند و فرشتگانش بر کسانی که صفهای اول نماز جماعت را به هم پیوند می دهند، درود می فرستند
( کنز العمال ، ج 2، ص 623 )
لبیک به اذان نماز
پیامبر (ص ) :اذا سمعت الاذان فأت و لو حبوا
هنگامی که اذان نماز را شنیدی ، هر چه سریعتر به مسجد بیا، گر چه سینه خیز باشد
( کنز العمال ، ج 7، ص 548 )
امام جماعت
پیامبر (ص ) :امام القوم وافدهم فقدموا فی صلاتکم افضلکم
امام جماعت هر جمعی نماینده آن در پیشگاه خداوند می باشد، پس برای امامت جماعت خود بهترینها را برگزینید
( بحار الانوار، ج ,88 ص 109 )
نماز جماعت در صبح
پیامبر (ص ) :لان اصلی الصبح فی جماعة احب الی من ان اصلی لیلتی حتی اصبح
اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زنده داری تا صبح است
( کنز العمال ، ج 8، حدیث 22792 )
آفات جدایی از جمعیت
پیامبر (ص ) :من فارق جماعة المسلمین فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه قیل : یا رسول الله وما جماعة المسلمین ؟ قال : جماعة اهل الحق و ان قلوا
کسی که از جمعیت مسلمان جدا شود، رشته اسلام را از گردنش باز نموده .از حضرت سؤال شد: منظور کدام جمعیت است ؟ آن حضرت فرمود: مردم اهل حق ، هر چندکم باشند
( امالی شیخ صدوق ، ص 272 )
فضیلت نماز جماعت
پیامبر (ص ) :صلاة الرجل فی جماعة خیر من صلاته فی بیته اربعین سنة . قیل : یا رسول الله !صلوة یوم ؟ فقال : صلوة واحدة
نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند:یا رسول الله ! نماز یک روز؟ حضرت فرمود: بلکه یک نماز
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374 )
اخطار پیامبر و ترک نماز جماعت
امام صادق (ع ) :هم رسول الله - صلی الله علیه و اله - بأحراق قوم فی منازلهم لا یصلون بالجماعة
حضرت پیغمبر (ص )خواست خانه ها را بر قومی که در منازل نماز می گذاردند و به جماعت حاضر نمی شدند،بسوزاند
( لئالی الاخبار، ج 4، ص 205 )
بی اعتنایی به نماز جماعت
امام علی (ع ) :من سمع النداء فلم یجبه من غیرعلة فلا صلاة له
هر کس که صدای اذان جماعت را بشنوند و بدون هیچ عذری پاسخ ندهد، نماز ندارد (نمازش مقبول نیست).
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 375 )
برائت از آتش دوزخ و نفاق
پیامبر (ص ) :من صلی اربعین یوما جماعة یدرک التکبیرة الاولی ، کتب له برائتان برائة من النارو برائة من النفاق
کسی که نماز خود را با جماعت و با درک تکبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را برای او مقرر می سازد: 1- برائت از آتش دوزخ .2- برائت از نفاق
( بحار الانوار، ج ,88 ج 4 )
ترک نماز جماعت
امام باقر (ع ) :من ترک الجماعة رغبة عنها و عن جماعة المسلمین من غیر علة فلا صلاة له
کسی که از روی بی میلی ، بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست
( امالی شیخ صدوق ، ص 290 )
<-PollItems->
<-PollName->
8- زینب :
(( زینب)) دختر (( جحش)) از ((بنی اسد)) دختر عمه رسول خدا (صل الله و علیه و اله و سلم) بود که به دستور آنحضرت به عقد ((زیدبن حارثه )) درآمد و آنگاه که ((زید)) او را طلاق داد پس از (( ام سلمه)) به همسری رسول خدا(صل الله و علیه و اله و سلم) سرافرزا گشت وفات ((زینب)) در سال بیستم هجری بوده است.(1)
برگزیده تاریخ پیامبراسلام (صل الله و علیه و آله وسلم)، دکتر محمدابراهیم آیتی .
<-PollItems->
<-PollName->
اجابت ندای مؤذن
امام علی (ع ) :اجابة المؤذن یزید فی الرزق
اجابت دعوت اذان گو، سبب افزایش روزی می شود
( بحار الانوار، ج ,84 ص 177 )
تکرار اذان مؤذن
امام باقر (ع ) :کان رسول الله - صلی الله علیه و اله -اذا سمع المؤذن یؤذن قال مثل مایقوله فی کل شی ء
رسول خدا (ص ) وقتی صدای اذان مؤذن را می شنید، آن جملات را تکرارمی کرد
( الکافی ، ج 3، ص ,310 حدیث 29 )
علاقه بلال به رسول خدا (ص)
امام صادق (ع ) :ان بلالا کان عبد صالحا، فقال :لا اؤذن لاحد بعد رسول الله - صلی الله علیه و اله -
همانا که بلال بنده ای شایسته بود و گفت : من برای احدی بعد از رسول الله (ص ) اذان نمی گویم
( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 286 )
اذان با صدای بلند
ابوعبدالله (ع ) :اذا اذنت فلا تخقین صوتک فان الله یأجرک مد صوتک فیه
زمانی که اذان گفتی ، صدایت را کوتاه مکن ، زیرا که خداوندبه مقدار بلندی صدای تو در اذان ، پاداش می دهد
( التهذیب ، باب اذان ، حدیث 45 )
آشنایی با وقت اذان
ابوعبدالله (ع ) :لا یستقیم الأذان و لا یجوز ان یؤذن به الا رجل مسلم عارف
اذان برپا نمی شود و نباید آن را بگوید، مگر مرد مسلمانی که به وقت آن آشنا باشد
( فروع کافی ، ج 3، ص ,307 حدیث 13 )
تحقیر اذان
پیامبر (ص ) :سیأتی علی الناس زمان یترکون الاذان علی ضعفائهم
زمانی خواهد آمد که اذان را تحقیر کرده و آن را به افرادی ناتوان می سپرند
( کنز العمال ، ج 7، ص 690 )
علت نماز جماعت
امام رضا (ع ) :انما جعلت الجماعة لئلا یکون الاخلاص والتوحید و الاسلام و العبادة لله الاظاهرا مکشوفا مشهورا
نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادت برای خداوند آشکار، باز و ظاهرباشد
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص .372 بحار الانوار، ج ,88 ص 12 )
خوش گمانی به نمازگزار
امام صادق (ع ) :من صلی خمس صلوات فی الیوم واللیلة فی جماعة فظنوا به خیرا و اجیزوا شهادته
هر که پنج نماز شبانه روز را به جماعت می خواند به او خوش گمان باشید و گواهی اش را بپذیرید
( بحار الانوار، ج ,88 ص 8. وسائل الشیعه ، ج 5، ص 371 )
ثواب پشت سر عالم
پیامبر (ص ) :من صلی خلف عالم فکأنما صلی خلف رسول الله
کسی که پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند کسی است که پشت سرپیغمبر خدا نماز خوانده است
( بحار الانوار، ج ,88 ص 119 )
صف جهاد و صف جماعت
امام کاظم (ع ) :ان الصلوة فی الصف الاول کالجهادفی سبیل الله - عز و جل -
نماز خواندن در صف اول ، مانند جهاد در راه خداست
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 387 )
<-PollItems->
<-PollName->
بنام خدا
ام سلمه :
((ام سلمه)) هند دختر ((ابوامیه مخزومی )) و شوهرش (( ابوسلمه : عبدالله بن عبدالاسد مخزومی)) پسر عمه رسول خدا بود (( ابوسلمه)) براثر زخمی که در جنگ احد برداشته بود به شهادت رسید، آنگاه (( ام سلمه)) به ازدواج رسول خدا (صل الله و علیه و اله و سلم) در آمد و بین سالهای 60 تا 62 بعداز همه زنان رسول خدا وفات کرد.
برگزیده تاریخ پیامبراسلام (صل الله و علیه و آله وسلم)، دکتر محمدابراهیم آیتی .
<-PollItems->
<-PollName->
6- ام حبیبه :
((ام حبیبه)) رمله : دختر ((ابوسفیان)) از ((بنی امیه)) بود که با شوهرمسلمان خود ((عبیدالله بن جحس)) به حبشه هجرت کرد، ((عبیدالله)) در ((حبشه)) نصرانی شدو سپس از دنیا رفت((ام حبیبه)) به توسط((نجاشی )) پادشاه ((حبشه )) در همانجا به عقد رسول خدا (صل الله و علیه و اله و سلم) در آمد و آنگاه به مدینه فرستاده شد گویند ((نجاشی)) از طرف رسول خدا چهارصددینارکابین به وی داد و آنکه ((ام حبیبه)) را به ازدواج رسول خدا درآورد((خالدبن سعیدبن عاص )) بود .(1)
برگزیده تاریخ پیامبراسلام (صل الله و علیه و آله وسلم)، دکتر محمدابراهیم آیتی .
پاورقی :
1- سیره النبی ،ج1/243
<-PollItems->
<-PollName->
بنام خدا
تأثیر گفتن اذان و اقامه
امام صادق (ع ) :من صلی باذان و اقامة صلی خلفه صفان من الملائکة و من صلی باقامة بغیراذان صلی خلفه صف واحد ما بین المشرق والمغرب
هر کس که نماز را با اذان و اقامه بخواند، دو صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می گزارند، و کسی که نماز را با اقامه تنها بخواند یک صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می خوانند و اندازه صف به قدر میان مشرق ومغرب است
( محجة البیضاء، ج 1، ص .338 ثواب الاعمال ، ص 59 )
اذان با صدای بلند
امام صادق (ع ) : کان رسول الله - صلی الله علیه واله - یقول لبلال اذا دخل الوقت یا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتک بالاذان
رسول خدا (ص ) هنگامی که وقت نماز فرا می رسید به بلال می فرمود: بالای دیوار (مسجد)برو و اذان را با صدای بلند بگو
( وسائل الشیعه ، ج 4، ص 624 )
محشور با شهداء و پیامبران
پیامبر (ص ) :یحشر المؤذنون من امتی مع النبیین و الصدیقین و الشهداء
اذان گویان ، از امت من با پیامبران و راستگویان و شهیدان محشور می شوند
( مستدرک الوسائل ، ج 4، ص 23 )
تأثیر هفت سال اذان گفتن
امام باقر (ع ) :من أذن سبع سنین محتسبا جاءیوم القیامة و لا ذنب له
هر کس هفت سال برای خدا اذان بگوید، روز رستاخیزبدون گناه وارد محشر می شود
( ثواب الاعمال ، ص .83 من لا یحضره الفقیه ، ج 1،ص .288 وسائل الشیعه ، ج 4، ص 613 )
اجابت اذان مؤذن
پیامبر (ص ) :اجابة المؤذن کفارة الذنوب
اجابت اذان مؤذن ، کفاره گناهان است
( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 227 )
فرار شیطان از اذان
پیامبر (ص ) :ان الشیطان اذا سمع النداء هرب
به درستی که شیطان وقتی صدای اذان را شنید فرار می کند
( کنز العمال ، حدیث 20951 )
قرعه برای اذان گفتن
پیامبر (ص ) :لو علم الناس ما فی النداء و الصف الاول لاستهموا علیه
اگر مردم می دانستند چه فضیلتی دارد اذان گفتن و شرکت در صف اول
جماعت ، هر آینه برای این کار قرعه کشی می کردند
( بحار الانوار، ج ,88 ص 200 )
اذان گفتن در همه حال
امام رضا (ع ) :یؤذن الرجل و هو جالس و یؤذن و هوراکب
شخص اذان گو چه نشسته باشد و چه سواره اذان می گوید
( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 285 )
دعا هنگام اذان
امام علی (ع ) :اغتنموا الدعاء عند اربع : عند قرائة القران و عند الاذان و عند نزول الغیث وعند التقاء الصفین للشهادة
در چهارزمان دعا را غنیمت شمارید: 1- هنگام قرائت قرآن . 2- هنگام اذان .3- هنگام نزول باران . 4- هنگام رو به رو شدن دو لشکر مؤمنین و کفاربرای جنگ
( وسائل الشیعه ، ج 4، ص 1114 )
تأثیر اذان و اقامه در گوش نوزاد
پیامبر (ص ) :من ولد له مولود فلیؤذن فی اذنه الیمنی ، و لیقم فی الیسری ، فأن ذلک عصمة من الشیطان
کسی که فرزندی به او داده شد (به دنیا آمد) در گوش راستش اذان و درگوش چپش اقامه بگوید، زیرااین عمل ، نوزاد را از شر شیطان حفظ می نماید
( بحار الانوار، ج ,84 ص 162 )
<-PollItems->
<-PollName->
بخشایش یا عذاب خداوند
امام باقر (ع ) :و من صلاها لغیر وقتها مؤثراعلیها غیرها فان ذلک الیه ان شاء غفر له و ان شاء عذبه
کسی که نماز را در غیروقتش به جا آورد و چیز دیگری را بر نماز انتخاب کند و ترجیح دهد، به درستی که این کار، خدا را مختار می کند که اگربخواهد او را ببخشاید و اگر بخواهد او راعذاب کند
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 83 )
نماز اول وقت ، جدایی از غافلین
امام باقر (ع ) : ایما مؤمن حافظ علی الصلوات المفروضة فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین
هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد، از انسانهای غافل شمرده نمی شود
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79 )
نورانیت اذان
پیامبر (ص ) : یا علی ألاذان نور
یا علی ! اذان نور است
( بحار الانوار، ج 84، ص 154 )
پاداش مؤذن بهتر است
پیامبر (ص ) :من اذن محتسبا یرید بذلک وجه الله - عز و جل - اعطاه الله ثواب اربعین الف شهید و اربعین الف صدیق و یدخل فی شفاعته اربعین الف مسی ء من امتی الی الجنة
کسی که اذان بگوید، و به خداوندتوجه داشته باشد، خداوند به او ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار راستگو را عطامی کند و چهل هزار از امت گناهکاران شامل شفاعتش گردیده و داخل بهشت می شوند
( بحار الانوار، ج ,84 ص 130 )
آفات بی توجهی به اذان
امام علی (ع ) :من سمع النداء و هو فی المسجد ثم خرج فهو منافق ، الا رجل یرید الرجوع الیه ، او یکون علی غیر طهارة فیخرج لیتطهر
کسی که صدای اذان را در مسجد شنید، و بدون خواندن نماز (جماعت ) از مسجد خارج شودمنافق است ، مگر این که قصد برگشت برای نماز خواندن دارد، یا وضو ندارد و برای گرفتن وضو از مسجد خارج شود
( بحار الانوار، ج ,84 ص 161 )
سربلندی اذان گویان در قیامت
امام علی (ع ) :یحشر المؤذنون یوم القیامة طوال الأعناق
اذان گویان ، روز قیامت با سرافرازی و سربلندی محشور می شوند
( بحار الانوار، ج ,84 ص 149 )
نجات از آتش
پیامبر (ص ) : ان لحوما محرمة علی النار و هی لحوم المؤذنین
همانا، گوشتهایی بر آتش (جهنم ) حرام است (آتش آنها را نمی سوزاند) وآن
گوشت بدن اذان گویان است
( مستدرک الوسائل ، ص 249 )
ثواب برای اذان گو
امام باقر (ع ) :المؤذن یغفر الله له مد بصره و مدصوته فی السماء و یصدقه کل رطب ویابس سمعه ، و له من کل یصلی معه فی مسجده سهم و له بکل من یصلی بصوته
خداوند مؤذن را به اندازه ای که چشمش می بیند و صدایش در آسمان می پیچد می آمرزد، هر خشک و تری که آواز او را می شنود او را تصدیق می کند، و از ثواب هر کس که با او در مسجد نماز گزارد سهمی نصیب او شود و به شمار هرکس که به بانگ او نماز بخواندحسنه ای برای اوست
( محجة البیضاء، ج 1، ص .331 من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 287 )
پاداش شهید
پیامبر (ص ) :للمؤذن فیما بین الاذان و الاقامة مثل اجرالشهید المتشحطبدمه فی سبیل الله
برای شخص اذان گو در فاصله اذان و اقامه ،ثوابش مانند ثواب شهیدی است که در راه خدا در خون خود می غلطد
( ثواب الاعمال ،ص 58 )
واجب شدن بهشت بر مؤذن
پیامبر (ص ) :من اذن فی مصر من أمصار المسلمین سنة وجبت له الجنة
هر کس در یکی از شهرهای مسلمانان یک سال اذان بگوید بهشت بر او واجب می شود
( محجة البیضاء، ج 1، ص .337 وسائل الشیعه ، ج 4، ص 613 )
<-PollItems->
<-PollName->