نماز

فرهنگ نماز

340حدیث نماز
موضوع: <-PostCategory-> 16 مرداد 1389برچسب:, 11:42 قبل از ظهر

340حدیث دررابطه با اذان و نماز از معصومین علیه السلام

معراج مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن  :  نماز، معراج مؤمن است

( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29 )

نماز نور مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن    :   نماز نور مؤمن است

( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )

 نشانه ایمان

پیامبر (ص ) : علم الایمان الصلوة : علامت و نشانه ایمان نمازاست

( شهاب الاخبار، ص 59 )

نماز ستون دین

پیامبر (ص ) : الصلوة عماد دینکم : نماز، پایه و ستون دین شماست

( میزان الحکمه ، ج 5، ص 370 )

 تقرب به وسیله نماز

امام کاظم (ع ) : افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة

بهترین چیزی  که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی  تقرب پیدا می کند نماز است.

 ( تحت العقول ، ص 455 )

پرچم اسلام

پیامبر (ص ) : علم الاسلام الصلاة : نماز، پرچم اسلام است

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 1887 )

نماز وسیله تقرب مؤمن

پیامبر (ص ) : ان الصلوة قربان المؤمن : همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست

( کنز العمال ، حدیث 18907 )

نماز و پایه های دین

امام باقر (ع ) : بنی  الاسلام علی خمس : الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة

اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زکات ، حج ، ولایت

( کافی ، ج 2، ص 17 )

 

اهل بیت (ع) و اقامه نماز

امام حسین (ع ) : "الذین ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاة " قال : هذه فینا اهل البیت

(درتفسیر آیه:"کسانی که اگر ما به آنها در زمین قدرت و حکومت دهیم ،نماز را به پا می دارند") فرمود: این در مورد ماخاندان اهل بیت است

( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 )

نماز آخرین توصیه انبیاء

امام صادق (ع ) : احب الاعمال الی الله - عز وجل - الصلوة و هی اخر وصایا الأنبیاء

نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیتهای پیامبران الهی  است

( میزان الحکمة ، ج 5، ص 397 )

 جایگاه نماز

پیامبر (ص ) : موضع الصلوة من الدین کموضع الرأس من الجسد : جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است

( کنز العمال ، ج 7، حدیث 18972 )

سیمای دین

امام علی (ع ) : لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاة : هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است

( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )

وصیت امیرالمؤمنین (ع)

امام علی (ع ) : الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددینکم : خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست

( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 )

 کلید بهشت

پیامبر (ص ) : الصلوة مفتاج الجنة : نماز کلید بهشت است

( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )

 تداوم نماز و انتظار

پیامبر (ص ) : لا یزال العبد فی صلوة ما انتظر الصلوة : بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است

( نهج الفصاحه ، ص ,527 حدیث 2538 )

روشنایی چشم پیامبر (ص)

پیامبر (ص ) : قره عینی فی  الصلاة : روشنی چشم من در نماز است

( نهج الفصاحه ، ص ,283 حدیث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )

نماز و خدمت

امام صادق (ع ) : ان طاعة الله خدمته فی الارض فلیس شی ء من خدمته یعدل الصلاة

پیروی و اطاعت از پروردگار خدمت کردن به او در زمین است وهیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست

( میزان الحکمه ، ج 5، ص 318 )

حقیقت نماز

پیامبر(ص) : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء

مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری  خواهد داشت

 ( من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639 )

 

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

بالغ بر 340 حدیث
موضوع: <-PostCategory-> 16 مرداد 1389برچسب:, 9:3 قبل از ظهر

بنام خدا

الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 با توفیقات الهی  بالغ بر 340 حدیث از ائمه معصومین علیها سلام جهت استفاده دوستداران نماز در وبلاگ قرار دادم کپی برداری از این وبلاگ برای کلیه دوستداران نماز بلامانع است ( کلیه احادیث یکجا جهت استفاده دوستداران در موضوعات وبلاگ ((حدیث)) قرار دارد) .

ارزومند سلامتی همه شما عزیزان

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

سوالات پیرامون نماز3 :
موضوع: <-PostCategory-> 14 مرداد 1389برچسب:, 9:39 قبل از ظهر

بنام خدا

وقت نماز ظهر و عصر

س 18_ وقت نماز ظهر و عصر چه موقعي و چگونه تعيين مي شود؟

ج ـ اگر چوب يا چيزي مانند آن را به صورت عمودي در زمين هموار فرو برند صبح كه خورشيد بيرون مي آيد سايه آن به طرف مغرب مي افتد و هر چه آفتاب بالا مي آيد اين سايه كم مي شود و در اين شهرها اول ظهر شرعي سايه به كمترين درجه مي رسد و ظهر كه گذشت سايه آن به طرف شرق برمي گردد و هر چه خورشيد رو به مغرب مي رود سايه زيادتر مي گردد بنا براين وقتي سايه به كمترين درجه رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت معلوم مي شود ظهر شرعي شده است.

س 19_ در شهرهايي مانند مكه ظهر شرعي چگونه مشخص مي شود؟

ج ـ در بعضي شهرها مانند مكه مكرمه گاهي مواقع ظهر سايه به كلي از بين مي رود و بعد از آنكه سايه دوباره پيدا شد معلوم مي شود ظهر شده است.

س 20_ شاخص چيست؟

ج ـ چوب يا هر چيز ديگري كه براي معين كردن ظهر به زمين فرو مي برند شاخص مي نامند.

س 21_ نماز ظهر و عصر داراي چند وقت است؟

ج ـ نماز ظهر و عصر هر كدام داراي وقت مخصوص و وقت مشترك مي باشد.

س 22_ وقت مخصوص نماز ظهر چه هنگامي است؟

ج ـ از اول ظهر است تا وقتي كه از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد.

س 23_ حكم نماز كسي كه سهواًًً نماز عصر خود را در وقت مخصوص ظهر بخواند چيست؟

ج ـ اگر كسي سهواًًً تمام نماز عصر را در اين وقت بخواند نمازش باطل است.

س 24_ وقت مخصوص نماز عصر چه موقعي است؟

ج ـ موقعي است كه به اندازه خواندن نماز عصر به مغرب وقت مانده باشد.

س 25_ اگر كسي تا وقت مخصوص نماز عصر نماز ظهرش را نخوانده باشد چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ اگر كسي تا اين موقع نماز ظهر را نخواند نماز ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر را بخواند.

س 26_ وقت مشترك نماز عصر و ظهر چه موقعي است؟

ج ـ بين وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر وقت مشترك نماز ظهر و عصر است.

س 27_ اگر كسي اشتباهاً نماز عصرش را قبل از نماز ظهر بخواند حكم نماز او چه مي باشد؟

ج ـ اگر كسي در اين وقت اشتباهاً تمام نماز عصر را پيش از نماز ظهر بخواند نمازش صحيح است و نماز عصر به شمار مي رود.

س 28_ نماز ظهرش را چگونه بايد بخواند؟

ج ـ بايد نماز ظهر را بعد از آن بجا آورد و بنا بر احتياط نمازي را كه بجا مي آورد به نيت ما في الذمه يعني آنچه بر تكليف اوست بخواند.

س 29_ اگر پيش از خواندن نماز ظهر سهواًًً مشغول نماز عصر شود و بين نماز بفهمد اشتباه كرده است چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ چنانچه در وقت مشترك باشد بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند يعني نيت كند آنچه تا كنون خوانده ام و آنچه مشغول آن هستم و آنچه بعد مي خوانم همه نماز ظهر باشد و بعد از تمام شدن نماز، نماز عصر را بخواند.

س 30_ اگر نماز عصر را در وقت مخصوص ظهر خوانده باشد تكليفش چيست؟

ج ـ اگر در وقت مخصوص ظهر باشد آنچه خوانده و بجا آورده باطل است، در بين نماز بفهمد يا بعد از آن.

س 31_ حكم نماز جمعه در زمان حضور امام معصوم عليه السلام چيست؟

ج ـ واجب است انسان در روز جمعه به جاي نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند.

س 32_ در زمان حاضر حكم نماز جمعه چيست؟

ج ـ در اين زمان اگر نماز جمعه بخواند بنا بر احتياط مستحب نماز ظهر را نيز بجا آورد.

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

عبادات شبانه بزرگان 1
موضوع: <-PostCategory-> 14 مرداد 1389برچسب:, 9:37 قبل از ظهر

بنام خدا 

اول: عبادت پيغمبر (ص)

عبادت پيغمبر (ص) هم استثنايي بود. نماز شب كه بر پيغمبر واجب بوده و خدا از او خواست كه «نِصْفه اوانقص منه الا قليلا» كه نيمي از شب يا اندكي كمتر از آن را قرآن و نماز بخواند. خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «ان ربك يعلم أنك تقوم ‌ادني من ثلثي الليل و نصفه و ثلثه و طائفة من الذين معك» (مزمّل 20).
حضرت علي (ع‌) در يكي از جنگها مي‌گويد كه همه خوابيده بودند اما پيغمبر مشغول عبادت بود «لقدر أيتنا و ما فينا قائم الا رسول الله ص تحت الشجرة يصلّي و يبكي حتي اصبح»‌.
در ميان ما تنها كسي كه ايستاده و زير يك درخت نماز مي‌خواند و تا صبح گريه مي‌كرد، پيامبر بود. ابوذر هم كه خود آيتي در زهد و عبادت بود مي‌گويد: «صليت مع النبي في بعض الليل فقام يصلي فقمت معه حتي ‌جعلت اضرب رأسي الجُدُرات من طول صلاته»‌.
يك شبي با آن حضرت نماز مي‌خواندم‌، آن قدر ايستاد و نماز خواند كه ‌من خسته شده سرم را به ديوار گذاشتم‌. همين نماز شب بود كه پيامبر را به مقام محمود، يعني مقام شفاعت رساند و اين سفارش حق تعالي بود كه‌ «و من الليل فتهجد به نافلة لك عسي أن يبعثك مقاما محمودا».

نافله شب را به جاي آر باشد كه خداوند تو را به مقام محمود برساند.
(عطاء بن ابى رياح) مى‌گويد: روزى نزد عايشه رفتم، از او پرسيدم: شگفت انگيزترين كارى كه در عمرت از پيامبر اسلام (ص) ديدى چه بود؟ گفت:

كار پيامبر همه‌اش شگفت انگيز بود، ولى از همه عجيبتر اينكه: شبى از شبها كه پيامبر به استراحت پرداخته بود، هنوز آرام نگرفته بود كه از جا برخواست و وضو گرفت و به نماز ايستاد و آن قدر در حال نماز اشك ريخت كه جلوى لباسش از اشك چشمش تَر شد، سپس سر به سجده نهاد و چندان گريست كه زمين از اشك چشمش تَر شد و همچنان تا طلوع صبح منقلب و گريان بود. هنگامى كه (بلال) او را به نماز صبح خواند، پيامبر را گريان ديد. عرض كرد: چرا چنين گريانيد؟ شما مشمول لطف خداييد؟ فرمود: آيا نبايد بنده شكر گزار خدا باشم؟

 

دوم: عبادت حضرت اميرالمؤمنين علي (ع)


از كنيز اميرالمؤ منين، (ام سعيد) پرسيدم كه اميرالمؤمنين در ماه رمضان چگونه و چه مقدار نماز مى‌خواند؟ او گفت: رمضان و شوال حضرت فرقى نداشت؛ او تمام شب را به نماز خواندن مى‌گذراند.
همچنين از خصال نقل مى‌كند و در نهج البلاغه نيز همين مضمون وارد شده است به سندى از نوف بكالى:
قال: «بت ليلة عند اميرالمؤ منين عليه السلام فكان يصلى الليل كله و يخرج ساعة بعد ساعة فينظر الى السماء و يتلوا القرآن»:
قال: «فمربى بعد هدء من الليل فقال لى يانوف اراقد انت ام رامق؟ فقلت رامق ارمقك ببصرى يا اميرالمؤ منين! قال يا نوف! طوبى للزاهدين فى الدنيا الراغبين فى الاخرة اولئك الذين اتخذوا الارض بساطا و ترابها فراشا و ماءها طيبا و القرآن شعارا و الدعاء دثارا و قرضوا من الدنيا قرضا على منهاج عيسى بن مريم ان الله عزوجل اوحى الى عيسى بن مريم: قل للملاء من بين اسرائيل لايدخلوا بيتا من بيوتى الا بقلوب طاهرة و ابصار خاشعة، واكف نقيه و قل لهم: «اعلموا انى غير مستجيب لاحد منكم دعوة ولاحد من خلقى قبله مظلمة».
نوف مى‌گويد: يك شب تا صبح در خدمت اميرالمؤمنين علي (ع) بيدار بودم. ديدم حضرت تمام شب را به نماز گذرانيد، و هر ساعت بيرون مى‌رفت و نگاه به آسمان مى‌نمود و قرآن تلاوت مى‌كرد. او گفت: پس از آن كه سكوت شب فراگير شد، اميرالمؤمنين عليه السلام از كنارم گذشت و فرمود:

اى نوف! خوابى يا بيدار؟ گفتم: بيدارم يا اميرالمؤ منين! و توجهم كاملا به شما است.
فرمود: اى نوف! خوشا به حال آنان كه از دنيا بريدند، و به آخرت دل بستند. آنهايى كه زمين را براى خود فرش و خاكش را زير انداز و آب آن را بهترين خوراك و قرآن را زينت و لباس و دعا را شعار خود قرار دادند و چنان از دنيا دل كندند كه عيسى بن مريم عليه السلام دل بريد.

به درستى كه خداى عزوجل به عيسى خطاب كرد كه به گروهى از بنى اسرائيل بگو: به هيچ خانه‌اى وارد نشوند، جز با دل پاك، و چشم اشكبار، و دست پاكيزه، و به آنان بگو: كه بدانند به درستى كه من دعاى فردى كه به بنده گانم ستم كرده است را مستجاب نمى‌كنم.

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

احکام نماز1 :
موضوع: <-PostCategory-> 14 مرداد 1389برچسب:, 9:36 قبل از ظهر

بنام خدا


نمازهای واجب

نمازهای واجب شش است : اول نماز یومیه ، دوم نماز آیات ، سوم نماز میت ، چهارم نماز طواف واجب خانه كعبه ، پنجم نماز قضای پدر و مادر كه بر پسر بزرگتر واجب است ، ششم نمازی كه بواسطه اجاره و نذر و قسم و عهد واجب میشود . نمازهای واجب یومیه نمازهای واجب یومیه پنج است : ظهر و عصر ، هر كدام چهار ركعت ، مغرب سه ركعت ، عشا چهار ركعت ، صبح دو ركعت .

مسأله 728

در سفر باید نمازهای چهار ركعتی را با شرایطی كه گفته میشود دو ركعت خواند.

وقت نماز

وقت نماز ظهر و عصر

مسأله 729

اگر چوب یا چیزی مانند آنرا ، راست در زمین هموار فرو برند صبح كه خورشید بیرون میآید ، سایه آن بطرف مغرب میافتد و هر چه آفتاب بالا میآید این سایه كم می شود و در شهرهای ما در اول ظهر شرعی[1] به آخرین درجه كمی میرسد و ظهر كه گذشت ، سایه آن به طرف مشرق بر میگردد و هر چه خورشید رو به مغرب میرود ، سایه زیادتر میشود بنابر این وقتی سایه به آخرین درجه كمی رسید و دو مرتبه رو به زیاد شدن گذاشته ، معلوم میشود ظهر شرعی شده است ولی در بعضی شهرها مثل مكه كه گاهی موقع ظهر سایه به كلی از بین میرود ، بعد از آن كه سایه دوباره پیدا شد ، معلوم میشود ظهر شده است .

مسأله 730

چوب یا چیز دیگری را كه برای معین كردن ظهر به زمین فرو میبرند شاخص گویند.

مسأله 731

نماز ظهر و عصر هر كدام وقت مخصوص و مشتركی دارند : وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتی كه از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد ، و وقت مخصوص نماز عصر موقعی است كه به اندازه خواندن نماز عصر ، وقت به مغرب مانده باشد ، كه اگر كسی تا این موقع نماز ظهر را عمدا نخواند ، نماز ظهر او قضا شده وباید نماز عصر را بخواند، ولی اگر سهوا نماز عصر را جلوتر بخواند نماز ظهر را در وقت اختصاصی عصر به نیت اداء بخواند و ما بین وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر ، وقت مشترك نماز ظهر و نماز عصر است ، واگر كسی در این وقت اشتباها نماز عصر را پیش از نماز ظهر بخواند و بعد از نماز ملتفت شود ، نمازش صحیح است .

مسأله 732

اگر پیش از خواندن نماز ظهر ، سهوا مشغول نماز عصر شود ، ودر بین نماز بفهمد اشتباه كرده است ، چنانچه در وقت مشترك باشد ، باید نیت را به نماز ظهر برگرداند یعنی نیت كند كه آنچه تا حال خوانده‌ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد میخوانم همه نماز ظهر باشد و بعد از آن كه نماز را تمام كرد ، نماز عصر را بخواند و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد ، باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام كند ، و بعد نماز عصر را بخواند و اگر تمام نماز عصر را در وقت اختصاصی ظهر بخواند و از وقت مشترك چیزی درك نكند بنابر احتیاط واجب نماز عصر را اعاده كند و بهتر آن است كه هر دو نماز را دوباره بخواند .

مسأله 733

در روز جمعه انسان میتواند بجای نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند ، ولی بهتر آن است كه نماز جمعه بخواند و احتیاط مستحب آن است كه اگر نماز جمعه خواند نماز ظهر را هم بخواند . و این احتیاط خیلی مطلوب است .

مسأله 734

احتیاط واجب آن است كه نماز جمعه را از موقعی كه عرفا اول ظهر می گویند تأخیر نیندازد واگر از اوائل ظهر تأخیر افتاد بجای نماز جمعه نماز ظهر بخواند .

وقت نماز مغرب و عشا

مسأله 735

مغرب موقعی است كه سرخی طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پیدا میشود ، از بین برود .

مسأله 736

نماز مغرب و عشا هر كدام وقت مخصوص و مشتركی دارند : وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است ، تا وقتی كه از مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز بگذرد ، كه اگر كسی مثلا مسافر باشد و تمام نماز عشا را سهوا در این وقت بخواند احتیاط مستحب آن است كه بعد از نماز مغرب نماز عشا را دوباره بخواند ، و وقت مخصوص نماز عشا موقعی است كه به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده كه اگر كسی تا این موقع نماز مغرب را عمدا نخواند باید اول نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند ولی اگر نماز عشا را سهوا جلوتر بخواند نماز مغرب را به قصد اداء در وقت اختصاصی عشا بخواند و بین وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا وقت مشترك نماز مغرب و عشا است كه اگر كسی در این وقت اشتباها نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز ملتفت شود ، نمازش صحیح است و باید نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد .

مسأله 737

وقت مخصوص و مشترك كه معنی آن در مسأله پیش گفته شد ، برای اشخاص فرق می كند ، مثلا اگر به اندازه خواندن دو ركعت نماز از اول ظهر بگذرد ، وقت مخصوص نماز ظهر كسی كه مسافر است تمام شده و داخل وقت مشترك می شود ، وبرای كسی كه مسافر نیست ، باید به اندازه خواندن چهار ركعت نماز بگذرد .

مسأله 738

اگر پیش از خواندن نماز مغرب ، سهوا مشغول نماز عشا شود و در بین نماز بفهمد كه اشتباه كرده ، چنانچه تمام آنچه را خوانده یا مقداری از آن را ، در وقت مشترك خوانده و به ركوع ركعت چهارم نرفته است ، باید نیت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند وبعد نماز عشا را بخواند ، و اگر به ركوع ركعت چهارم رفته باید نماز را تمام كند ، بعد نماز مغرب را بخواند . اما اگر تمام آنچه را خوانده ، در وقت مخصوص نماز مغرب خوانده باشد و پیش از ركوع ركعت چهارم یادش بیاید ، باید نیت را به نماز مغرب برگرداند ونماز را تمام كند و بعد از آن عشا را بخواند ، ولی احتیاط مستحب آن است كه بعد از نماز عشا دوباره نماز مغرب و عشا را بخواند و این احتیاط خیلی خوب است و اگر به ركوع ركعت چهارم رفته نماز عشاء باطل میشود و باید نماز مغرب و سپس نماز عشاء را بخواند و احتیاط مستحب آن است كه در ركعت چهارم نماز عشاء را تمام كند وبعد نماز مغرب و عشاء را بخواند  مسأله 739

آخر وقت نماز عشا نصف شب است . و احتیاط واجب آن است كه برای نماز مغرب و عشا و مانند اینها شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كرد ، و برای نماز شب و مانند آن می تواند تا اول آفتاب حساب نماید.[2]

مسأله 740

اگر از روی معصیت ، یا بواسطه عذری نماز مغرب یا نماز عشا را تا نصف شب نخواند ، بنابر احتیاط واجب ، باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این كه نیت ادا و قضا كند بجا آورد .

وقت نماز صبح

مسأله 741

نزدیك اذان صبح از طرف مشرق ، سفیده‌ای رو به بالا حركت می كند كه آن را فجر اول گویند . موقعی كه آن سفیده پهن شد ، فجر دوم و اول وقت نماز صبح است . و آخر وقت نماز صبح موقعی است كه آفتاب بیرون می آید .

احكام وقت نماز

مسأله 742

موقعی انسان میتواند مشغول نماز شود ، كه یقین كند وقت داخل شده است ، یا دو مرد عادل بداخل شدن وقت خبر دهند .

مسأله 743

نابینا و كسی كه در زندان است و مانند اینها بنابر احتیاط واجب باید تا یقین به داخل شدن وقت نكنند مشغول نماز نشوند ، ولی اگر انسان بواسطه ابر یا غبار و مانند اینها كه برای همه مانع از یقین كردن است ، نتواند در اول وقت نماز ، به داخل شدن وقت یقین كند ، چنانچه گمان داشته باشد كه وقت داخل شده ، میتواند مشغول نماز شود .

مسأله 744

اگر دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند ، یا انسان یقین كند كه وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بین نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده ، نماز او باطل است . و همچنین است اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را پیش از وقت خوانده ولی اگر در بین نماز بفهمد وقت داخل شده ، یا بعد از نماز بفهمد كه در بین نماز وقت داخل شده ، نماز او صحیح است .

مسأله 745

اگر انسان ملتفت نباشد كه باید با یقین به داخل شدن وقت مشغول نماز شود ، چنانچه بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را در وقت خوانده ، نماز او صحیح است ، واگر بفهمد تمام نماز را پیش از وقت خوانده یا بفهمد كه در بین نماز وقت داخل شده است ، نمازش باطل است .

مسأله 746

اگر یقین كند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شك كند كه وقت داخل شده یا نه ، نماز او باطل است ، ولی اگر در بین نماز یقین داشته باشد كه وقت شده ، وشك كند كه آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه نمازش صحیح است . ولی اگر بداند جزئی از نماز در خارج وقت بوده نماز او باطل است .

مسأله 747

اگر وقت نماز به قدری تنگ است كه بواسطه بجا آوردن بعضی از كارهای مستحب نماز مقداری از آن بعد از وقت خوانده میشود ، باید آن مستحب را بجا نیاورد . مثلا اگر بواسطه خواندن قنوت ، مقداری از نماز بعد از وقت خوانده میشود ، باید قنوت نخواند . و اگر بخواند معصیت كرده ولی نماز او صحیح است .

مسأله 748

كسی كه به اندازه خواندن یك ركعت نماز وقت دارد ، باید نماز را به نیت ادا بخواند ولی نباید عمدا نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد .

مسأله 749

كسی كه مسافر نیست ، اگر تا مغرب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد ، باید نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند ، واگر كمتر وقت دارد باید فقط نماز عصر را بخواند وبعدا نماز ظهر را قضا كند و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد ، باید نماز مغرب و عشا را بخواند ، واگر كمتر وقت دارد ، باید فقط عشا را بخواند وبعدا باید نماز مغرب را بخواند وبه احتیاط واجب نیت ادا و قضا ننماید .

مسأله 750

كسیكه مسافر است اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد ، باید نماز ظهر و عصر را بخواند ، و اگر كمتر وقت دارد ، باید فقط عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند . و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد ، باید نماز مغرب و عشا را بخواند ، واگر كمتر وقت دارد باید فقط عشا را بخواند و بعدا مغرب را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد ، وچنانچه بعد از خواندن عشا ، معلوم شود كه به مقدار یك ركعت یا بیشتر وقت به نصف شب مانده است باید فورا نماز مغرب را به نیت ادا بجا آورد .

[1] . ظهر شرعى در بعضى از مواقع سال چند دقیقه پیش از ساعت 12 ( به ساعت ظهر كوك ) و گاهى چند دقیقه بعد از ساعت 12 است .

[2] . بنابر این تقریبا یازده ساعت ویك ربع بعد از ظهر شرعى آخر وقت نماز مغرب و عشا است.

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

فوايد نماز شب و موارد مرتبط :1
موضوع: <-PostCategory-> 14 مرداد 1389برچسب:, 9:34 قبل از ظهر

بنام خدا 

فوايد نماز شب و موارد مرتبط :

باعث خشنودي خدا و دوستي ملائكه است

باعث مباهات خداوند بر فرشتگان است

باعث درخشش براي اهل آسمان همانند ستارگان است

 باعث روشني دل است

باعث استجابت سريع دعا است

 باعث پزيرش توبه و پاك شدن از گناهان از جانب حضرت حق است

باعث كفاره گناهان است

 باعث زيبايي صورت و شادابي چهره و نوراني شدن آن در طول روز است

باعث سلامتي و تندرستي و رفع انواع بيماريهاي جسمي و روحي است

باعث از بين رفتن غم و اندوه و تقويت نور چشم است

باعث تمسك يافتن به اخلاق انبياء و اولياي خداوند است

باعث انجام دادن سنّت پيامبران و صالحان است

 باعث تابش نور خدا به او مي‌شود

باعث مهر و محبت و محبوب القلوب شدن بين مردم است

 باعث افزايش عمر است

باعث جلب رزق و روزي فراوان و ادعاي قرض است

باعث نوعي صدقه است

باعث نوشته شدن چهار ثواب بزرگ براي خود است

خداوند نه صف از ملائكه پشت سر نمازگزار قرار مي‌دهد

كليد رفتن به بهشت و جواز عبور از پل صراط است

زينت آخرت و نور مؤمن در آخرت است

نماز شب همچون سايباني در روز قيامت است بر سرش

نماز شب لباس بدن نمازگزار است در روز قيامت درحاليكه همه عريانند

 نماز شب در روز قيامت همچون نوري در برابرش است و چشم نمازگزار نماز شب در روز قيامت شادمان است

 نماز شب ميان شخص نمازگزار و آتش جهنم همچون حائلي فاصله مي‌گذارد

 ميزان اعمال خوب نمازگزار در روز قيامت سنگين است

 نماز شب همچون تاجي در روز قيامت است بر سرش

 چراغي است براي تاريكي قبر و برطرف كننده وحشت تاريكي قبر است

نماز شب همچون مشعلي نوراني است در تاريكي قبر

 نماز شب، نمازگزار را از عذاب قبر ايمن مي‌كند و برات آزادي از آتش جهنم است

 

  شب و شب زنده‌ داري

 عبادت و راز و نياز با تنها معبود جهان هستي، آن هم در دل تاريك شب، براي «اهل دل» لذّتي فوق العاده و غير قابل وصف دارد!.

آنان كه توفيق شب زنده‌داري نصيبشان مي‌شود و قطره‌اي از محبت پروردگار بر مشام جانشان رسيده است، تمام دنيا و آنچه در آن است، در نظرشان كوچك و حقير است.

سيّد السّاجدين امام زين العابدين (ع) در مناجات با حضرت حق، عرضه مي‌دارد:

«اي معبود من! كيست كه شيريني محبّتت را چشيده باشد و آنگاه از تو رويگردان گشته و ديگري را به جاي تو مقصد و محبوب خود قرار دهد؟!.

و كيست كه با قُرب تو مأنوس گشته باشد و آنگاه آرزوي دل به ديگري بستن و به غير تو پيوستن را به سّر ضمير خويشتن راه دهد؟!».

آري هنگام «شب» براي خلوت با «محبوب» و راز و نياز با «معبود» و قرار دادن جان در رهگذر نفحات اهلي و تقرب يافن به پروردگار و عرض نياز عاشقانه به درگاه خدا بهترين فرصت است.

رمز موفقيت همه انبياء و اولياء و صالحان و علماء مناجات در دل شب بوده است، اكثر عنايات ربّاني بر انبياء عظام در سحرگاهان روي داده است.

پيامبر گرامي اسلام (ص) در چهل شب، در وادي طور به لقاء پروردگار نائل شد.

آري عاشقان حضرت حق، پيوسته انتظار مي‌كشند كه وقت شب فرا رسد و پرده ظلمت شب بين آنان و ديگران حائل گردد تا خلوتخانه اُنس با حضرت معبود تشكيل دهند.

خداوند مهربان به تمامي بندگان خود نظر لطف فراواني دارد تا آنجا كه به بنده خود مي‌گويد:

«بنده من! نماز شب بخوان كه آن یازده رکعت است».

اما بنده به خدا مي‌گويد: خدایا! خسته‌ام نمی‌توانم نیمه شب یازده رکعت بخوانم.

بنده من! دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر را بخوان.

اما بنده به خدا مي‌گويد: خدایا! خسته‌ام برایم مشکل است نیمه شب بیدار شوم.

بنده من! قبل از خواب این سه رکعت را بخوان.

اما بنده به خدا مي‌گويد: خدایا! سه رکعت زیاد است.

بنده من! فقط یک رکعت نماز وَتر را بخوان.

اما بنده به خدا مي‌گويد: خدایا! امروز خیلی خسته شده‌ام آیا راه دیگری ندارد؟

بنده من! قبل از خواب وضو بگیر و رو به آسمان بکن و بگو یا الله.

اما بنده به خدا مي‌گويد: خدایا! من در رختخواب هستم و اگر بلند شوم خواب از سرم می‌پرد!.

بنده من! همانجا که دراز کشیده‌ای تیمم کن و بگو یا الله.

اما بنده به خدا مي‌گويد: خدایا! هوا سرد است و نمی‌توانم دستانم را از زیر پتو بیرون بیاورم.

بنده من! در دلت بگو یا الله، ما نماز شب برایت حساب می‌کنیم.

اما بنده اعتنای نمی‌کند و می‌خوابد.

پس خداوند به ملائكه خود مي‌گويد: ملائکه من، ببینید من اینقدر ساده گرفتم اما بنده من بی‌اعتنا است و خوابیده است. چیزی به اذان صبح نمانده او را بیدار کنید دلم برایش تنگ شده است امشب با من حرف نزده است.

خداوند، دو بار او را بیدار کردیم اما باز هم خوابید.

ملائکه من، در گوشش بگوید پروردگارت منتظر توست.

پروردگارا باز هم بیدار نمی‌شود!

اذان صبح را می‌گویند هنگام طلوع آفتاب است.

ای بنده بیدار شو نماز صبحت قضا میشود.

خورشید از مشرق سر بر می‌آورد خداوند رویش را بر میگرداند و می‌گوید:

ای ملائکه من، آیا حق ندارم که با این بنده قهر کنم؟

 

    شبانگاه

شب هنگام است كه افراد خانواده از تلاش و كوشش روزانه، خسته به خانه برمي‌گردند.

در هنگام شب، افراد خانواده يكي يكي گرد هم مي‌آيند و همديگر را پس از ساعتها دوري و فراق مي‌بينند و با تازه شدن ديدار و ملاقات با عزيزان خويش و اعضاي خانواده انبساط خاطر پيدا كرده و رفع خستگي مي‌كنند. دور هم جمع مي‌شوند و به انتقال تجربيات و بيان مشكلات خود مي‌پردازند و با همدلي و همفكري سعي مي‌كنند تا همديگر را ياري و كمك نمايند.

همچنين زن و شوهر پس از چندين ساعت دوري از هم، در هنگام شب دوباره همديگر را ملاقات مي‌كنند و خاطره عشق‌ها و دوست داشتن‌ها و محبت‌هايشان را با ديدن هم، تجديد مي‌كنند و با مؤانست و همزباني خستگي‌هاي روزانه را از تن به در مي‌كنند.

شب فرصت خوبي براي ديدار با اقوام و انجام صله رحم است. در اين ديدارها و شب نشيني‌ها افراد فاميل و دوستان و آشنايان فرصت خوبي براي ملاقات و با خبر شدن از هم و همفكري و همكاري و همياري دارند.

يكي از مواهب ديگر شب، استراحت و تجديد قواي انسان است.

كارهاي روزانه، باعث خستگي بدن و روح انسان مي‌شود و قواي انسان در پايان روز تقريباً رو به اتمام است و خستگي ناشي از كار و فعاليت بر وجود انسان چيره شده است. استراحت و خواب شبانه فرصت منحصر بفردي براي استراحت جسمي و روحي انسانها و تجديد قواي بشر است. از آيه هم استفاده مي‌شود كه شب مناسبترين زمان براي آسايش و استراحت انسانها است. مؤيد اين مطلب بيماريهايي است كه در افراد شب كار بروز مي‌كند. كساني كه در شب به جاي استراحت و تجديد قوا به كار و فعاليت مي‌پردازند در معرض بيماريهاي متعددي قرار مي‌گيرند به عنوان مثال: كار در شيفت شب و زير نور لامپ، احتمال ابتلا به سرطان سينه را در زنان افزايش مي‌دهد. نتايج دو تحقيق جداگانه و مستقل نشان داده است كه كار كردن در ساعات شب و زير لامپ‌هاي قوي، باعث كاهش ترشح هورمون ملاتونين و افزايش سطح استروژن در زنان شده و در نتيجه احتمال ابتلا به سرطان سينه را تا 60 درصد افزايش مي‌دهد.

بر اساس اين مطالعات، قرارگرفتن در اين شرايط به مدت طولاني، احتمال دچار شدن به اين بيماري را بيشتر مي‌كند. در يكي از اين تحقيقات كه توسط مركز مطالعات سرطان «فردهاچينسون» سياتل به سرپرستي دكتر اسكات ديويس انجام شده، سابقه كار 763 زن مبتلا به سرطان سينه و 741 زن سالم مورد مطالعه قرار گرفت. نتيجه اين مطالعه نشان داد در زناني كه حدود سه سال در ساعات شب كار كرده‌اند، احتمال ابتلا به سرطان سينه در حدود 40 درصد بيشتر بوده و در كساني كه بيش از سه سال در اين شرايط قرار داشته‌اند، اين احتمال به 60 درصد مي‌رسد.

يكي ديگر از بيماريهايي كه افراد شب كار به آن دچار مي‌شوند بيماري «ناكرولپسي» است. بيماران مبتلا به اين بيماري بدون اختيار در روز چرت مي‌زنند و به خواب مي‌روند و با توجه به اينكه اين حالت ناگهاني و در حالات مختلف مثلا هنگام عبور از خيابان يا در حين انجام كار بروز مي‌كند. براي مبتلايان به آن، خطرناك است. بعد ديگر و پر اهميت شب، تهجد و راز و نياز با آفريدگار بي‌نياز است. بسياري از امور مهم در شب اتفاق مي‌افتد.

از بعد ديگر نيز اين مطلب قابل توجه است كه در قديم كه وسايل امروزي نبود و مسافرت در روز به دليل گرماي زياد و طاقت فرسا بود، كاروان‌هاي تجارتي و مسافرتي از شب براي حركت و مسافرت استفاده مي‌كردند. لشكريان در شب بسوي دشمن حركت كرده شبيخون مي‌زدند و ...

حضرت علي (ع) در نامه 11 نهج البلاغه خطاب به زيادبن نصر حارثي و تشريح بن‌ هاني كه همراه با لشكر آن حضرت بسوي شام مي‌رفتند چنين توصيه فرموده‌اند:

«... و چون تاريكي شب شما را پوشاند، نيزه داران را در اطرف لشكر (براي محافظت) بگماريد و جز اندكي نخوابيد ...

فوايد و آثار شب در زندگي انسانها، حيوانات، گياهان و حتي آفرينش آنقدر زياد است كه قابل شمارش نمي‌باشد.

http://www.namazeshab.ir

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

ده حدیث و یا روایت از معصومین در باره نماز و موارد مربوط به نماز 34
موضوع: <-PostCategory-> 14 مرداد 1389برچسب:, 9:29 قبل از ظهر

بنام خدا

اقامه نماز جماعت امام زمان (عج)

معصوم (:یجتمع المهدی  - علیه السلام - و عیسی بن مریم - علیه السلام - فیجی ءوقت الصلوة فیقول المهدی لعیسی -علیهما السلام - : تقدم ، فیقول عیسی ) انت اولی بالصلوة فیصلی عیسی (ع ) ورائه مأموما

در حدیث آمده است : پس از ظهور، عیسی بن مریم (ع ) در هنگام نماز درکنار امام (ع ) حاضر می شود و امام (ع ) به او امامت بر نماز جماعت را تعارف می کند. ولی او می گوید: تو سزاوارتری به این امر، و سپس به عنوان مأموم پشت سر او به جماعت می ایستد

( منتخب الاثر، ص .479 تذکرة الخواص ، ص 377 )

 

می‌دانید نماز چه كسی را مچاله كرده و به صورتش می‌كوبند؟

قال النبى صلى الله علیه و آله : اَسرَقُ الناسِ فَالذى یَسرقُ مِن صَلاتِهِ فَصَلاتُهُ تَلف كما یَلف الثَوبُ الخلق فَیضرب بها وجهه

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: بدترین دزد، كسى است كه - به خاطر شتاب زده گى- از نماز خود مى دزدد. نماز چنین كسی، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده به صورت او پرتاب مى گردد

.. تا الان فكر می‌كردم كه دزدی فقط بالارفتن از دیوار مردم است. پیامبر راست می‌گوید، نماز حق خداست و هركسی كم كاری كند از حق خدا دزدیده است

بحار الانوار، ج 84 ، ص 257

 

اگر نمازت را دوست داری این كار را نكن

قال رسول الله صلى الله علیه و آله : ... لا صَلوةَ لِمَن لا یَتِمَّ رُكوعَها وَ سُجودَها

پیامبر اكرم كه درود خدا بر او و خاندانش باد فرمود: ... كسى كه ركوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى‌آورد نمازش ‍ پذیرفته نیست ...

توجه: همیشه در نماز به این فكر كن كه چه كار مهمتری از نماز داری كه عجله می‌كنی؟ از پیش خدا، نزد چه كسی می‌خواهی بروی؟

بحارالانوار/ ج 72 / ص 198

 

سرویس پك سوراخهای امنیتی نمازدانلود كنید

عَن الباقِرِ: لا تَقُم الى الصَلوةِ مُتَكاسِلاً وَ لا مُتَناعِساً وَ لا مُتَثاقِلاً، فَاِنَّها مِن خِلَلِ النِفاق

امام باقر علیه السلام: با حال سستى و خواب آلودگی و كاهلانه نماز مگذار كه اینها از روزنه‌هاى نفاق است ...

به این موضوعات خیلی توجه كیند چون اگر اینطوری نماز بخوانید، آنوقت آن نمازتان دیگر نماز واقعی نخواهد بود بلكه می‌شود "نماز كلاغی"

بحارالانوار، ج 84، ص 231

 

انواع نماز: 1- نماز درست و درمون. 2- نماز كلاغی!؟

عَن اَبى جَعفرٍ قالَ : نَبینا رسولُ الله صَلى اللهُ علیهِ وَ آلهِ جَالسٌ فى المسجدِ، اِذ دَخلَ رَجلٌ فَقام یُصلى فَلَم یَتمَ رُكوعَهُ وَ لا سُجودَهُ . فَقالَ ، نَقَرَ كَنَقْرِ الغُراب! لَئِن مَاتَ هَذا وَ هَكَذا صَلوتُهُ لَیَموتُنَّ عَلى غَیرِ دینى

امام باقر علیه السلام نقل مى كند كه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند كه ناگهان مردى وارد شد و به نماز ایستاد اما ركوع و سجودش را شتابزده و ناتمام انجام مى‌داد. رسول اكرم فرمود: او مانند كلاغ منقار به زمین زد. اگر او بمیرد و نمازش همین گونه باشد قطعا به غیر دین من مرده است

پس بیایید فكر كنیم ببینیم برای چه نماز می‌خوانیم؟ برای دولا راست شدن یا عبادت و تعظیم و ...؟

وسائل‏الشیعه، ج 3، ص 21

 

آدم زرنگ كسی است كه برای خود پارتی دست و پا كند! شما زرنگ هستید؟

قال ابوالحسن الاول: لما حضرت ابى الوفاة قال لى: یابنى! انه لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلوة

امام موسی كاظم: پدرم در واپسین لحظه‌هاى حیات خود به من فرمود: فرزندم! هر كس نماز را سبك بشمارد به شفاعت ما دست نخواهد یافت

پس برای دست و پا كردن پارتی اونوَر آبی، حواستون به نمازتون باشه!

وسائل‏الشیعه، ج 3، ص 16

 

پیش‌نیاز قیامت را پاس كرده‌اید؟ اگر نه پس ول‌معطلید

عن على قال : قال رسول الله صلى الله علیه و آله: اِن عَمودَ الدینِ الصَلوة وَ هِىَ اَولُ ما یُنظَرُ فِیهِ مِن عَملِ ابنِ آدم فَاِن صَحتْ نظر فِى عَمَلِه وَ اِن لَم یَصح لَم یُنظَر فِى بَقیةِ عَمَلِه.

على علیه السلام: ستون دین نماز است و از میان اعمال آدمیزاد (در رستاخیز) نماز نخستین عملى است كه مورد رسیدگى قرار مى گیرد اگر صحیح بود، سایر اعمال نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت، وگرنه باقى اعمال نیز مردود خواهد بود

بحارالانوار؛ ج 82؛ ص 227

 

تنها خوردنی كه پیامبر هیچ‌ وقت از آن سیر نشد

قال رسول الله صلى الله علیه و آله : جعل الله - جل ثنائه - قرة عینى فى الصلوة و حبب الى الصلوة كما حبب الى الجائع الطعام و الى الظمان الماء و ان الجائع اذا اكل شبع و ان الظمان اذا شرب روى ، و انا لا اشبع من الصلوة .

پیامبر خدا فرمود: خداوند نور چشم مرا در نماز قرار داد و نماز را بر من دوست داشتنى ساخت همانگونه كه «طعام » را براى گرسنه و آب را براى تشنه گرسنه با خوردن سیر، و تشنه بانوشیدن سیراب مى گردد، اما من هرگز از نماز سیر نمى شوم

بحارالانوار، ج 77، ص 77 و ج 82، ص 233 و مستدرك، ج 1، ص 174

 

اولین نشانه‌ی كافر شدن! ببینید در شما یا اطرافیانتان نباشد.

النبى الكریم صلى الله علیه و آله : بین الایمان و الكفر ترك الصلوة

پیامبر گرامى (درود خدا برو و خاندانش): مرز میان ایمان و كفر ترك نماز است

كنزالعمال، ج 7، ص 279، حدیث 18869

 

قابل توجه خوشگل‌پسندها؛ آموزش آرایشگری رایگان

عَن جَعفرٍ عن اَبیهِ قَال: قالَ رَسولُ اللهِ: لِكُلِ شَیىٍ وَجهٌ وَ وَجهُ دینِكُم الصلوةُ فَلا یشیننُ اَحدُ كُم وَجهَ دِینِهِ ...

امام صادق علیه السلام: هر چیزى چهره‌اى دارد چهره دین شما نیز نماز است پس هرگز كسى از شما سیماى دینش را زشت ننمایاند...

آموزش: 1- ابتدا كمی درباره اینكه چرا باید نماز بخوانیم فكر می‌كنیم البته برای اینكه فكرمان ناجور از آب درنیاید مطالعه هم می‌كنیم 2- بعد به سراغ رساله‌ی مرجع خود رفته و احكام نماز را یاد می‌گیریم تا نمازمان كج و كوله، و كور و كچل نباشد. 3- چند دقیقه قبل از نماز خودمان را آماده می‌كنیم تا هنگام نماز حواسمان پرت چیزهای دیگر نباشد.

وسائل‏الشیعه؛ ج 3؛ ص 16 و بحارالانوار؛ ج 82؛ ص 227

 

 

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

سوالات پیرامون نماز2 :
موضوع: <-PostCategory-> 13 مرداد 1389برچسب:, 12:54 قبل از ظهر

بنام خدا

نماز هاي واجب

س 13_ نماز هاي واجب چند قسم است؟

ج ـ نمازهاي واجب شش قسم است.

س 14_ نمازهاي واجب كدام است؟

ج ـ اول: نمازهاي يوميه. دوم: نماز آيات. سوم: نماز ميت. چهارم: نماز طواف واجب خانه خدا. پنجم: نماز قضاي پدر و مادر كه بر پسر بزرگتر واجب است. ششم: نمازي كه به جهت اجاره، نذر، قسم و عهد واجب مي شود.

نماز هاي واجب يوميه

س 15_ نمازهاي يوميه چند نماز مي باشد؟

ج ـ نمازهاي واجب يوميه پنج نماز است.

س 16_ نمازهاي يوميه به ترتيب كدام و چند ركعت هستند؟

ج ـ نماز ظهر و عصر و هر كدام چهار ركعت. نماز مغرب سه ركعت. نماز عشاء چهار ركعت. نماز صبح دو ركعت.

س 17_ در سفر نمازهاي چهار ركعتي چگونه خوانده مي شود؟

ج ـ در سفر بايد نمازهاي چهار ركعتي را دو ركعت خواند.

<-PollName->

<-PollItems->

نوشته شده توسط: سیدعباس | لینک ثابت |

آخــــرین مطالب

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 ... 21 صفحه بعد

دربــــــــاره ی وب سایت


مـوضـوعـــــــــــــــــــات

پیــــــــــــــــــــــــــوندهــا

نویـسنـــــــــــــــــــدگـان

بایگانی حدیــــــــــــــــث

آرشیـــــــــــــــــــــــــــــو

به روایت لینـــــــــــــــک

ارتباط زنـــــــــــــــــــــده

دیــــــــــــگر امکــــــانات


Copyright 2010 - s53.loxblog.com & Designer: